Detalii spectacol
O scrisoare pierduta
I.L.Caragiale
regia: Alexandru Dabija
muzica: Ada Milea
Marcel Iures (Nae Catavencu), George Mihaita (Agamemnon Dandanache), Valentin Teodosiu (Zaharia Trahanache), Marius Florea Vizante (Stefan Tipatescu), Florin Dobrovici (Tache Farfuridi), Eugen Racoti (Iordache Brânzovenescu), Dragos Huluba (Ghita Pristanda), Dorina Chiriac (Un cetatean turmentat), Mihaela Teleoaca (Zoe Trahanache), Dan Radulescu (Ionescu, Popescu...)
2h 45min cu pauza
Domnul Dabija face parte din careul de asi al regiei contemporane. El nu putea accepta repetitia versiunilor care ne-au inviorat tineretea (de mult pierduta). Noutatea montarii sta in abordarea universului comic sub semnul conspiratiei.
Dragos Huluba curata foarte constiincios bucatile de noroi din incaltamintea demnitarului care cutreiera prefectura in ajun de alegeri. Actorul – dinamic si original – creeaza un nou specimen de Pristanda apropiat ca imagine de consilierul intim din epoca internetului. Momente antologice la fiecare aparitie. Se reformeaza relatia dintre sluga si baron!
Marius Florea Vizante e un demnitar de Romania - mediocru, ipocrit si afemeiat, dominat de Mihaela Teloaca - o Zoe atipica, formidabila la propriu. E o Zoe moderna, cu basca si pardesiu (de firma), prima amanta a judetului. Relatiile triunghiulare sunt jucate cu precizie si concizie.
Ce creatii insolite, cate momente admirabile!
Intre santajul esuat al domnului Catavencu si contrasantajul lui Trahanache, intreaga tevatura avanseaza sub presiunea misteriosului servit excelent de cadrul scenografic. Puiu Antemir ne sugereaza un fel de anexa a sediului partidului – gaura de sarpe si o ciupercarie –, aburi ies dintr-o teava (ca si ideile!), iar la o mica cismea – chiuveta de epoca –, avand destinatie privata, se racoresc de naduful acumulat, in cautarea scrisorii, mai toate personajele.
Monstruos de comic este Trahanache - marca Valentin Teodosiu, condus de patima ciugulelii neintrerupte, tic gastronomic, si care se dovedeste a fi, pana la urma, bucatarul sef al intrigariei politice. Uriasul artist concureaza in comicitate si originalitate cu stramosul Alexandru Giugaru. Florin Dobrovici si Eugen Racoti, fac performanta in celebrul cuplu de activisti ai partidului, de rangul al doilea. Spectacol in spectacol, actul sedintei, care se joaca la rampa, contine momente absolut senzationale rasplatite cu binemeritate cascade de aplauze. Actorii se sustin si se completeaza in beneficiul unitatii stilistice al intregului spectacol dabijean.
Jos palaria pentru Marcel Iures! primul Catavencu turmentat din istoria rolului!, versatil nevoie mare, cam ponosit vestimentar, dar, mereu la patru ace demagogice. Impecabila croiala a unui rol clasic, cu taietura moderna Catavencu – Iures comic – incheie spectacolul la podea, epuizat de avataruri, zvarcolindu-se ca un vierme ce se poate regenera „in urma sectionarii viselor de parvenire“.
Dan Radulescu, pitoresc si decorativ in tot angrenajul balamucului electoral.
George Mihaita vine gogolian de la 5 poste pe un alt traseu comic decat o facuse Radu Beligan. Obsesia zurgilailor nu mai implica, in constructia tipului, ramolismentul excesiv, dimpotriva, candidatul-surpriza, manifesta sprinteneala intelectuala, chef de sex cu Zoe, viclenie cat cuprinde si mizerie morala totala. Un comis voiajor politic care alerga dintr-un mandat in altul, dintr-un colegiu in altul, in cel mai curat stil mafiotic.
Schimbarea de sex a Cetateanului care nu stie cu cine sa voteze, rupe cu traditia personajului intotdeauna masculin, imortalizat de intrepretarea lui Costache Antoniu, in epoca generatiei mele. Dorina Chiriac se achita harnic si ingenuos, zgomotos, de un rol complex, jucand ca o drogata avand anexate la text si cantecele, pentru ca reforma viziunii regizorale, slujita cu entuziasm de actori, sa fie cu adevarat reforma in serviciul divin al comediei.
Dinu GRIGORESCU
20 iunie 2011
cronica apare in „Literatorul” numarul viitor
precum si in volumul „Rezervatia dramaturgilor”
Dragos Huluba curata foarte constiincios bucatile de noroi din incaltamintea demnitarului care cutreiera prefectura in ajun de alegeri. Actorul – dinamic si original – creeaza un nou specimen de Pristanda apropiat ca imagine de consilierul intim din epoca internetului. Momente antologice la fiecare aparitie. Se reformeaza relatia dintre sluga si baron!
Marius Florea Vizante e un demnitar de Romania - mediocru, ipocrit si afemeiat, dominat de Mihaela Teloaca - o Zoe atipica, formidabila la propriu. E o Zoe moderna, cu basca si pardesiu (de firma), prima amanta a judetului. Relatiile triunghiulare sunt jucate cu precizie si concizie.
Ce creatii insolite, cate momente admirabile!
Intre santajul esuat al domnului Catavencu si contrasantajul lui Trahanache, intreaga tevatura avanseaza sub presiunea misteriosului servit excelent de cadrul scenografic. Puiu Antemir ne sugereaza un fel de anexa a sediului partidului – gaura de sarpe si o ciupercarie –, aburi ies dintr-o teava (ca si ideile!), iar la o mica cismea – chiuveta de epoca –, avand destinatie privata, se racoresc de naduful acumulat, in cautarea scrisorii, mai toate personajele.
Monstruos de comic este Trahanache - marca Valentin Teodosiu, condus de patima ciugulelii neintrerupte, tic gastronomic, si care se dovedeste a fi, pana la urma, bucatarul sef al intrigariei politice. Uriasul artist concureaza in comicitate si originalitate cu stramosul Alexandru Giugaru. Florin Dobrovici si Eugen Racoti, fac performanta in celebrul cuplu de activisti ai partidului, de rangul al doilea. Spectacol in spectacol, actul sedintei, care se joaca la rampa, contine momente absolut senzationale rasplatite cu binemeritate cascade de aplauze. Actorii se sustin si se completeaza in beneficiul unitatii stilistice al intregului spectacol dabijean.
Jos palaria pentru Marcel Iures! primul Catavencu turmentat din istoria rolului!, versatil nevoie mare, cam ponosit vestimentar, dar, mereu la patru ace demagogice. Impecabila croiala a unui rol clasic, cu taietura moderna Catavencu – Iures comic – incheie spectacolul la podea, epuizat de avataruri, zvarcolindu-se ca un vierme ce se poate regenera „in urma sectionarii viselor de parvenire“.
Dan Radulescu, pitoresc si decorativ in tot angrenajul balamucului electoral.
George Mihaita vine gogolian de la 5 poste pe un alt traseu comic decat o facuse Radu Beligan. Obsesia zurgilailor nu mai implica, in constructia tipului, ramolismentul excesiv, dimpotriva, candidatul-surpriza, manifesta sprinteneala intelectuala, chef de sex cu Zoe, viclenie cat cuprinde si mizerie morala totala. Un comis voiajor politic care alerga dintr-un mandat in altul, dintr-un colegiu in altul, in cel mai curat stil mafiotic.
Schimbarea de sex a Cetateanului care nu stie cu cine sa voteze, rupe cu traditia personajului intotdeauna masculin, imortalizat de intrepretarea lui Costache Antoniu, in epoca generatiei mele. Dorina Chiriac se achita harnic si ingenuos, zgomotos, de un rol complex, jucand ca o drogata avand anexate la text si cantecele, pentru ca reforma viziunii regizorale, slujita cu entuziasm de actori, sa fie cu adevarat reforma in serviciul divin al comediei.
Dinu GRIGORESCU
20 iunie 2011
cronica apare in „Literatorul” numarul viitor
precum si in volumul „Rezervatia dramaturgilor”