Yentl
de Leah Napolin si Isaac Bashevis Singer
regia: Erwin Simsensohn
scenografia: Alina Herescu
muzica: Vlaicu Golcea
Raluca Aprodu, Nicolae Botezatu, Geni Brenda, Marius Calugarita/Viorel Manole, Nicolae Calugarita, Mihai Ciuca, Cornel Ciupercescu, Cristina Circei, Iolanda Covaci, Darius Daradici, Mircea Dragoman, Mircea Drimbareanu, Natalie Ester, Alexandra Fasola, Veaceslav Grosu, Roxana Guttmann, Anka Levana, Mihai Conrad Mericoffer, Maia Morgenstern, Mirela Nicolau, Mihai Prejban, Rudy Rosenfeld, Luana Stoica, Cristina Plesa
2h 40' (cu pauza)
la sala mare
Yentl este dramatizarea unei proze scurte scrise de Isaac Bashevis Singer – Yentl the Yeshiva Boy –, pe care laureatul (1978) premiului Nobel a dramatizat-o împreuna cu Leah Napolin pentru Broadway. Spectacolul a carui premiera absoluta a fost în 1975 a avut-o ca protagonista pe Tovah Feldshuh. Celebritatea i-o va câstiga însa Barbra Streisand în 1983, cu un musicalul pe care îl regizeaza si al carei protagonista este.
,,Yentl stia ca viata obisnuita dusa de o femeie nu i se potrivea. Nu stia nici sa coasa, nici sa impleteasca. Mancarea se ardea si laptele ii dadea in foc… “
Tanara fata se razvrateste impotriva regulilor si prescriptiilor traditionale care limiteaza rolul femeii in societate si ii refuza dreptul de a se instrui. In cautarea tainelor cunoasterii si intelepciunii, precum si a propriei identitati spirituale si sexuale, Yentl traverseaza un hatis de prejudecati si obstacole de tot felul, sociale si morale. Iar ca femeie va avea parte de gustul amar al renuntarii.
Urmandu-si visul, ea se travesteste in barbat, luandu-si numele de Anschel. Dar Yentl e nu doar insetata de invatatura, ci are „un suflet de barbat intr-un trup de femeie“. In aceasta dubla, indecisa ipostaza, ea are de facut o alegere grea, caci studiul Torei si viata traita alaturi de fiinta iubita (fie ea femeie sau barbat!) sunt inconciliabile…
„O poveste despre misterul aparentelor, despre deceptiile inimii, si despre divina androginie a sufletului!“
,,Yentl stia ca viata obisnuita dusa de o femeie nu i se potrivea. Nu stia nici sa coasa, nici sa impleteasca. Mancarea se ardea si laptele ii dadea in foc… “
Tanara fata se razvrateste impotriva regulilor si prescriptiilor traditionale care limiteaza rolul femeii in societate si ii refuza dreptul de a se instrui. In cautarea tainelor cunoasterii si intelepciunii, precum si a propriei identitati spirituale si sexuale, Yentl traverseaza un hatis de prejudecati si obstacole de tot felul, sociale si morale. Iar ca femeie va avea parte de gustul amar al renuntarii.
Urmandu-si visul, ea se travesteste in barbat, luandu-si numele de Anschel. Dar Yentl e nu doar insetata de invatatura, ci are „un suflet de barbat intr-un trup de femeie“. In aceasta dubla, indecisa ipostaza, ea are de facut o alegere grea, caci studiul Torei si viata traita alaturi de fiinta iubita (fie ea femeie sau barbat!) sunt inconciliabile…
„O poveste despre misterul aparentelor, despre deceptiile inimii, si despre divina androginie a sufletului!“